G-GWTV5VGLK3
top of page

8 av 10 har svårt att höra på restaurang

8 av 10 svenskar över 45 år har svårt att föra samtal på restauranger och kaféer på grund av ljudnivån, visar en ny Novus-undersökning. Konsekvensen blir att gästerna väljer bort lokaler med hög ljudnivå och söker sig till lugnare serveringsställen. 7 av 10 uppger att det händer att ljudnivån styr deras val av restaurang och kafé – och varannan går inte tillbaka till en restaurang eller ett kafé där de stördes av höga ljud.

– Att lyckas med god mat och en lugn miljö är en framgångsfaktor i vår bransch. Ljudnivån och samtalet är en viktig del av matupplevelsen. Men trenden med öppna planlösningar och kala restauranger har skapat miljöer som förstärker ljudnivån, säger Fredrik Eriksson, prisbelönt kock och krögare som ofta medverkar i TV4 ”Nyhetsmorgon” och driver Långbro Värdshus samt Restaurang Nationalmuseum i Stockholm.

När svenskar över 45 år går på restaurang eller kafé, är samtalet centralt. Så gott som alla, 97 procent, tycker att det är viktigt att kunna höra och föra ett samtal i miljön. Det visar den nya undersökningen från Novus som gjorts på uppdrag av Phonak.

Men majoriteten, 80 procent, uppger att de ofta eller ibland har svårt att föra samtal på grund av ljudnivån.

phonak-rapport-restaurang-statistik-1.png

Många känner sig exkluderade
Av personerna i undersökningen som uppger att de hör ganska eller mycket dåligt svarar 65 procent att de känt sig exkluderade på grund av ljudnivån på serveringsställen.

– Det är mycket allvarligt att en så stor grupp svenskar känner sig uteslutna från en så viktig del av den sociala samvaron som restaurang- och kafébesök. Över 1,5 miljoner svenskar har nedsatt hörsel, och tyvärr dröjer det i snitt tio år innan en person som hör dåligt söker hjälp*, säger Marie Bengtsson marknadsdirektör för Phonak**.

– Precis som många behöver läsglasögon från 40-årsåldern, får de flesta av oss försämrad hörsel med åren. Vi vet dessutom att många svenskar går omkring och hör dåligt utan att söka hjälp och utan att ens vara medvetna om det, fortsätter hon.

phonak-rapport-restaurang-statistik-3.png

Var tredje går hem tidigare
Vad gör då restaurang- och kafégäster som upplever ljudnivån så pass hög att de har svårt att höra vad de andra runt bordet säger? Jo, varannan, undviker lokalen i framtiden. Mer än var tredje avslutar restaurang- eller kafébesöket tidigare än vad de skulle ha gjort om ljudnivån inte varit störande.

För majoriteten, 73 procent, har ljudnivån påverkat valet av serveringsställe. Höga ljudnivåer kan med andra ord bidra till att serveringsställen förlorar gäster.

*källa: HRF, Hörselskadades Riksförbund.

**Phonak är ett varumärke för hörapparater som tillhör Sonova Nordic AB

phonak-rapport-restaurang-statistik-2.png
bottom of page